Mikä ihme tätä nykymaailmaa vaivaa ? Nuoret tappavat toisiaan, satuttavat mitä raaimmilla ja ala-arvoisimmilla keinoilla. Nuoremmat ja nuoremmat ajelevat kännissä autolla, raiskaavat ja pahoinpitelevät. Minne on kadonnut se maalaisjärki kaikkien elämästä?
Minä olen lapsena leikkinyt enemmänkin varmaan poikien leikkejä, suvun ainoana tyttönä kun on ollut pakko, jos on meinannut leikkiä. Ja leikkeihin kuului niin sodat, pyssyleikit, metsässä rämpimiset kuin mopoilut ja silti taatusti erotan hyvän ja pahan. En olisi koskaan, missään tilanteessa valmis tekemään mitään noista.

Äitini on kasvattanut minut yksinhuoltajana, ja olen kokenut lapsena vanhempieni eron sekä isän väkivaltaisuuden. Se kun veljeni kanssa juoksimme olkkarin pöydän alle tai makkarin sängyn alle piiloon humalaista isää, onkin ainoa muistikuvani hänestä isänä. Ala-asteella olin koulukiusattu. Muutama tyttö kiusasivat jopa sen verran, että äiti lähetti heille postitse kotiin kirjeet. Mikään näistä ei kuitenkaan saa minua tekemään noita edellä mainittuja asioita.

Äiti YKSIN on saanut sen verran järkeä päähäni, etten käytä huumeita, en alkoholia. Tiedän mikä on oikein ja mikä väärin, eikä hänen ole tarvinnut niitä minulle edes yksitellen luetella ja takoa päähän.
Olen minä monia virheitäkin elämässä tehnyt, en tarkoita sitä. Mutta olen niistä myös oppinut. Joten ei minusta pyhimystä saa tekemälläkään. Tarkoitukseni onkin vain sanoa, että vaikka minulla ei koskaan ole ollut helppoa - päinvastoin - ei mieleeni koskaan tulisi tappaa, raiskata, hakata, varastaa jne.jne

En ymmärrä..